S nástupem internetu nabylo pirátství velkého rozmachu. Více lidí zhlédne film, přečte knížku či poslechne hudbu nelegálně, na rozdíl od než těch, kteří si za kulturní požitek zaplatí. Proč se zatěžovat vlastnickými duševními právy? Pirátství není fenoménem pouze naší doby, pirátství naše kultura napomáhala spoluvytvářet a šířit mezi masy obyčejných lidí. Pirátství svůj zlatý věk zažívá od dob vynálezu knihtisku. Blíže Vás uvede do světa pirátství knížka britského historika Adriana Johnse.

Fenomén pirátství rozebírá ve své knize britský profesor Adrian Johns, svého času působící na univerzitě v Chicagu, který velmi barvitě popisuje dějiny pirátství od dob vynálezu knihtisku až po dnešní dobu.

Pirátství duševního vlastnictví je čím dál horším problémem a boj proti němu nabírá obrátky. Vždyť jde o desítky milionů dolarů a o celá velmi výnosná odvětví. Prodej hudebních nosičů je na historických minimech, a to kvůli vypalování a nelegální distribuci těchto nosičů. Hollywood a velké nakladatelské domy vyhlásily válku všem kopíračům, peer to peer sítím a všem nemajetným lidem, kteří si chtějí užít bez toho, aniž by sáhli do svých kapes a zaplatili nehorázné sumy. Pirátství se netýká pouze filmového, hudebního a zábavního průmyslu, ale takřka všech odvětví.

Jeden z největších počinů stínové kultury pirátů se týkal dokonalého zkopírování technologické společnosti. Tento skutek dal pirátství zcela nový obsah. V roce 2004 se tokijská centrála nadnárodní společnosti NEC dozvěděla, že její výrobky jsou padělány a prodávány v čínských obchodech. Nejdříve se zdálo, že se jedná o maličkosti jako prázdná DVD, ale opak byl pravdou. Místo předpokládané hrstky pouličních pirátských obchodníků DVD byla odkryta paralelní společnost NEC – která byla vysoce profesionální a nadnárodní.

Pirátství je všudypřítomným fenoménem, je nelegální. Ale na druhou stranu, není to právě pirátství, které zprostředkovává masám kulturní, vědecký pokrok? Proč by věda, technika, umění měly být určeny jen pro dobře platícího zákazníka?

Piráti vždy vytvořili stínovou kulturu, která znamenala často svěží závan nových myšlenek a kreativity, které se později staly mainstreamem. I velký Bill Gates patřil mezi skupiny, kterým pirátství nebylo zcela cizí. V 70. letech minulého století lze označit nejbohatšího muže na světě, Billa Gatese, za „hackera“, který se pak obrátil proti myšlence pirátství a šikovně využil obchodních příležitostí pro svou společnost.

Knížka Piráství: Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese je skvělý počin na poli zmapování  duševního pirátství a doporučuji k přečtení všem novodobým pirátům, kopíračům a technologickým fanouškům.

Pirátství: Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese
Adrian Johns
nakladatelství: Host, 2013
ISBN: 978-80-7294-711-9

recenze vyšla pro Laculturu dne 23. února 2014